فرهنگ و هنر گیلان

فرهنگ و هنر گیلان
در این وبلاگ مسایل جنگ نرم و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و... گیلان ارائه می شود.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 36
بازدید کل : 7175
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



اخلاق در روابط عمومی

 اصول اخلاقی در روابط عمومی 

   مدیران و شاغلان در روابط عمومی در هر جامعه ای علاوه بر رعایت ضوابط و معیارهای اداری و دیوان سالارانه به مجموعه ای از رهنمودها و معیارهای اخلاقی و ارزشی نیاز دارند تا بتوانند آنان را در اقدامات و فعالیت ها و تصمیم گیری هایشان یاری رسانند. به این معیارهای اخلاقی و ارزشی اصول اخلاقی حرفه روابط عمومی می گویند. معیارهای اخلاقی روابط عمومی بیانگر هنجارها و عقاید قابل قبول یك سازمان هستند كه توسط مدیران ارشد تهیه می شود و سپس در اختیار تمامی اعضای سازمان قرار می گیرند. این هنجارها ملاك های رفتاری هستند كه كاركنان ارشد سازمان از دیگر كاركنان انتظار دارند به هنگام رویایی با یك وضعیت خاص مطابق آنها عمل كنند.

 بر همین اساس یك روابط عمومی كارآمد برای سلامت حرفه ای خود ناگزیر از رعایت اصول اخلاقی حرفه روابط عمومی و تدوین آیین نامه یا نظام نامه اخلاقی است.

 ضرورت وجود معیارهای اخلاقی روابط عمومی با تشكیل انجمن بین المللی روابط عمومی در اساسنامهٔ آن پیش بینی شده است. این مقررات و ضوابط اخلاقی با كمی تغییرات در اساسنامهٔ انجمن ملی روابط عمومی همهٔ كشورها آمده و كلیه اعضای این انجمن ملزم به رعایت آن هستند :

 ۱) در انجام امور مربوط به حرفه خود اصول اخلاقی و مقررات اعلامیه جهانی حقوق بشر را رعایت كنند.

 ۲) شخصیت افراد را ملحوظ داشته و به آن احترام بگذارند و همیشه به خاطر داشته باشندكه هر فرد در نحوهٔ قضاوت و نظریهٔ خود آزاد است.

 ۳) موجبات اخلاقی و روانی و فكری لازم را برای تبادل نظر واقعی فراهم سازد و حق بیان و اظهارنظر را برای كلیهٔ اشخاص ذینفع قایل می شود.

 ۴)در تمام موارد طوری رفتار كند كه منافع كلیهٔ اشخاص ذینفع بوسیلهٔ ایجاد ارتباط دایم به علایق و حوائج عمومی از یك طرف و سازمان از طرف دیگر محفوظ بماند.

 ۵)كلیهٔ قول و قرارهای خود را محترم شمارد و طوری آنها را انجام دهد كه منجر به اختلال و نابسامانی نشود و در تمام موارد رعایت شرافت و وفاداری را به عمل آورد و اعتماد مشتریان و كارفرمایان سابق و كنونی خود را حفظ كند.

 ۶) حقیقت را تابع ملاحظات دیگر قرار ندهد.

 ۷)اخبار و اطلاعاتی را كه متكی به حقایق تحقیق نشده و یا حقایق قابل تحقیق نباشد، منتشر نسازد.

 ۸) به كارها و پیشه هایی كه به شرافت اخلاقی و شخصیت و احترام اشخاص لطمه می رساند، كمك نكند.

 ۹)از فنون و طریقه هایی كه اشخاص را به طور ناخودآگاه تحت تأثیر قرار دهد و آنها را وادار به اعمال غیرعاقلانه نموده و بدین وسیله موجب سلب، مسئولیت از آنان نسبت به اعمال خود گردد استفاده نكند.

 علی میرسعید قاضی، استاد روابط عمومی در كتاب "تئوری و عمل در روابط عمومی"موارد زیر را به عنوان ضرورت تدوین اصول اخلاقی در روابط عمومی، مطرح كرده است :

 ۱)این اصول راهنمای عمل و الگوی كار در برابر همه مسئولین و كارگزاران روابط عمومی قرار می دهد.

 ۲) مدیریت سازمان با آشنایی با اصول اخلاقی در روابط عمومی، انتظارات و توقعات را با این اصول تطبیق می دهند.

۳) حرفه روابط عمومی با توجه به این اصول از فعالیت های دیگر تمیز داده می شود.

 به نظر می رسد تدوین نظامنامهٔ اخلاقی و كشاندن اخلاق به حوزه های اجتماعی و تدوین منشور اخلاقی روابط عمومی، اقدامی لازم در راستای كارآمدسازی روابط عمومی محسوب می شود. چرا كه برای مطلوبیت و كارآمدی روابط عمومی، وجود سلامت اخلاقی در روابط عمومی كارگزاران آن لازم است.

 تهیه کننده : ا. غ.  نوروز سال 1391



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 فروردين 1391برچسب:اخلاق در روابط عمومی, توسط محمدزاده
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :